Planning voor het vervolg van mijn reis,

7 juli 2018 - Addis Ababa, Ethiopië

De afgelopen 2 dagen hebben Sam en ik meer contact gehad met mensen betrokken bij mijn stage hier in Ethiopië. Hierbij hebben we een mooi voorbeeld gehad van de Ethiopische stiptheid, want blijkbaar is 2 uur 's middags afspreken en dan om 4 uur eens aankomen best normaal..

Maar goed, we zijn net in Nederland dus zullen ons hier maar aan moeten aanpassen. We zullen niet kunnen blijven werken zoals wij dat gewend zijn. Dat geeft ons alleen stress en bij de mensen hier zal er niet echt iets veranderen. beste is dus om maar mee te bewegen met de flow hier en onszelf niet te druk te maken.

Maar we hebben de afgelopen 2 dagen wel veel kunnen doen om onze reis naar Jimma te kunnen voorbereiden. Onze opdrachten zijn uitgelegd aan de mensen hier in Addis, en zij zien er een hoop potentie in. Omdat de oogst alleen maar dichterbij komt en de nadruk dan minden op de verbeteringen in het verbouwen van koffie zal liggen zal het voor mijn opdracht de komende tijd al aardig druk gaan worden. Er staan al verschillende trainingen gepland op dit gebied, en veel van het werk aan mijn opdracht zal nu gedaan moeten worden.

Ik heb gemerkt dat ik eigenlijk nog helemaal nog niet heb uitgelegd wat ik nu precies in Ethiopië ga doen, of voor wie. Ik loop stage voor de FairChain Foundation. Een organisatie die zich bezig houd met het ondersteunen van kleine koffie boeren. Deze ondersteuning is in de vorm van training en kennis, maar ook het bieden van een markt en een stabiele betere prijs. Verder zorgt FairChain voor de verwerking van de koffie in het land en de regio van herkomst. Dit houd in dat ze een verwerkingsstation hebben dicht bij de boeren en dat de koffie in het land van herkomst wordt gebrand. (voor meer informatie over de FairChain Foundation zie de link onder aan mijn blog)

Het uiteindelijke doel van mijn stage hier is om een plan te maken voor het verbeteren van landbouw gerelateerde onderwerpen. Denk hierbij aan bemesting en composteren om bodemvruchtbaarheid te verbeteren, maar ook het vernieuwen van de koffie planten door te snoeien.

De bodemvruchtbaarheid en bemesting is mijn belangrijkste onderwerp. Hierbij zal ik beginnen met het onderzoeken van de huidige situatie. Waar zijn boeren al mee bezig? Ze hebben afgelopen april al een training gehad met betrekking tot composteren en daar zullen ze de komende weken mee verder gaan. Het is dus interessant om te kijken wat er tijdens deze trainingen wordt verteld en wat er uiteindelijk van blijft hangen bij de boeren. Worden de adviezen opgevolgd, of doen ze eigenlijk weinig met de kennis die ze tijdens de trainingen aangeboden krijgen? Verder ga ik ook meer kijken naar de inhoud van de trainingen. Wat zijn de verbeteringen die nu worden aangeraden en wat is daar het effect van. Ik wil dit proberen te testen door op verschillende proefvelden de verbeteringen te vergelijken met de huidige situatie en met eventueel nog weer andere verbeteringen. Er zijn namelijk nog meer mogelijke vormen van bemesting waarvan uit onderzoek blijkt dat ze misschien nog wel effectiever kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan kippenmest in plaats van koeien mest, of zijn er andere mogelijkheden? Zijn dit dingen die makkelijk toegankelijk zijn? Zijn ze beschikbaar hier. Het zou geweldig zijn als ik de mogelijkheid heb om dit in de praktijk echt te kunnen testen, en om daarmee ook aan boeren te kunnen laten zien wat het verschil zou zijn tussen de huidige manier van koffie verbouwen en wat de verbeteringen kunnen bieden.

Deze verbeteringen hebben niet alleen voor de boeren een effect op de opbrengst. Er is ook een grote kans dat de verbeteringen misschien wel een positief effect hebben op de opbrengst, maar wat doet dat voor de smaak van de koffie als hij eenmaal in je espresso beland? Dit zou iets zijn dat niet direct te zeggen is en er zou dan echt een strikte scheiding moeten plaatsvinden in alle processen om die verschillen aan het eind van het seizoen te kunnen aantonen. Ik heb geen idee of dit te doen gaat zijn. Maar het is zeker iets om naar te kijken.

Naast bodemvruchtbaarheid is het ook nodig om te kijken naar de algehele staat van de koffie planten in de regio. er wordt namelijk veel gewerkt met koffie planten van meer dan 30 jaar oud, wat de opbrengst eigenlijk niet ten goede komt. Om dit te verbeteren zou er gewerkt moeten worden aan een plan om de huidige velden te verjongen. Dit is in basis heel goed mogelijk maar zal vaak voor een boer een grote impact hebben op zijn huidige inkomen. Bij het verjongen zal er namelijk in veel gevallen moeten worden gekozen om een deel van de planten of volledig uit de grond te trekken en er nieuwe te planten, of om de plant bijna helemaal om te zagen en opnieuw uit te laten lopen. Dit is heel ingrijpend en het verminderen van het inkomen kan voor veel boeren en rede zijn om dit niet te doen. Omdat het effect van verjongen ook merkbaar is op de kwaliteit van de koffie is dit wel iets waar bijvoorbeeld FairChain zeker interesse in hebben. Om verjonging te kunnen regelen moet er alleen wel een goed en duidelijk plan komen, ook hoe er wordt gekozen om boeren te ondersteunen als zij een deel van hun land zullen gaan verjongen.

Naast mijn eigen opdracht zal ik in de oogst tijd ook bezig gaan met het doorvoeren van verbeteringen op het gebied van de stroomlijning van de inname en verwerking van de koffie. Het zal namelijk nogal een opdracht worden om 350 boeren (en het worden er zelfs nog meer) dagelijks op een georganiseerde manier hun koffie te laten aanleveren en dat ook nog te kunnen documenteren op een manier die voor ons overzichtelijk en effectief is.

Een van de dingen die hier mee te maken heeft is het identificeren van boeren. Er staat wel iemand voor je neus met een zak koffie, maar wie is dat? dus wie moet er straks voor die koffie betaald worden? Om dit soepel te laten verlopen zou het eigenlijk zo moeten zijn dat iedere boer zodra hij koffie komt leveren een kaart kan laten zien met een unieke code waardoor direct in een systeem kan worden gezet wie hij is en wat hij heeft gebracht. Dit geeft meer duidelijkheid en transparantie, en maakt ook het proces rond de betalingen makkelijker.

Vandaag ga ik opzoek naar wat voor een kaarten er gemaakt kunnen worden hier in Addis en wat de kosten zouden zijn. Op die manier is er straks voldoende tijd om ze nog te bestellen voor dat de oogst begint. Ik ben dus benieuwd wat ik tegen ga komen vandaag

1. Lidy:
    7 juli 2018
    Zo een heel verhaal wat leuk dat je zo veel verteld.
    Hoe is je verjaardag geweest?
  2. Maartje:
    9 juli 2018