Tijd in Addis

27 september 2018 - Addis Ababa, Ethiopië

Ik ben ondertussen al weer een aantal dagen in Addis Ababa, en er zijn een heleboel leuke dingen gebeurt. Toen ik aankwam direct door van het vliegveld naar het hotel, daar kwam een shuttle voor dus mooi makkelijk. Dus toen ik daar aankwam even inchecken, kort gesprekje met de receptioniste (want ja ze vond het toch maar wat bijzonder dat ik weer voor het zelfde hotel had gekozen) en daarna op naar mijn kamer. Het was het plan om zodra ik even wat anders had aangetrokken de stad in te gaan om Ilse te ontmoeten. Zij is vanaf nu werkzaam voor FairChain hier in Ethiopië en zal de komende 3 jaar gaan zorgen voor iets meer organisatie en structuur hier ter plekken. Als ik op de kamer kom en een beetje mijn draai gevonden heb kies ik er voor om snel even te douchen, om te kleden en dan op weg te gaan naar Ilse. Dit blijkt een geweldig idee, voor het eerst in 3 maanden heb ik een warme douche gehad. In Jimma is de douche prima, maar dat is meer lauw warm (of koud 9 van de 10 keer). Dus deze luxe kan ik eigenlijk niet helemaal bij met mijn hoofd. Het is wel heel lekker, dus daarom is het geweldig om hier weer even te zijn.

Daarna met Ilse naar de plek waar ze werkt. Een soort flexwerk plek waar je gebruik kan maken van goed internet en een rustige plek hebt om te werken. Het lijkt een beetje op het kantoor in Amsterdam, maar daar zitten kleine bedrijven (vaak met meerdere mensen personeel) en dit zijn toch vooral mensen die alleen werken of met een studie/onderzoek bezig zijn. Het is een hele diverse groep met westerse en Ethiopische mensen die allemaal verschillende dingen doen. Leuk om te zien. Daarna was het toch wel tijd voor lunch (had ik nog niet gedaan) Na de lunch zijn we richting het kantoor waar Ilse werkt gegaan en hebben daar samen de huidige situatie van FairChain doorgesproken. Het is voor haar heel prettig om te weten wie wie is en wat iedereen doet. Daarna hebben we bij haar thuis gegeten. Ze woont niet ver van mijn hotel in een huis met allemaal verschillende internationale mensen. Super leuk om bijvoorbeeld weer even met andere Nederlanders te spreken. Als ik op weg ben om een taxi terug naar het hotel te nemen wordt ik aangesproken door 2 jongens, een begint aan mijn arm te trekken en jahoor.. als hij los laat en ik doorloop merk ik dat mijn telefoon weg is.. Dat is even balen maar ik heb zelf niets en het is echt alleen mijn telefoon. Het had veel erger kunnen zijn. Dus terug in het hotel alles gedaan dat ik moest doen om hem te blokkeren en dan in de komende dagen maar opzoek naar een nieuwe. Alleen de simkaart is een beetje balen, heeft nog best veel moeite gekost om daar aan te komen, dus nu moet ik maar even opzoek naar een nieuwe.

De volgende dag weer op pad naar IceAddis (het kantoor waar Ilse werkt). Best prettig om even een werkplek te hebben dus daar ga ik maar even gebruik van maken. In de middag hebben we een afspraak bij de branderij van Moyee. Daar ben ik met Sam toen niet geweest dus was heel leuk om daar heen te gaan. Het koste ons even wat moeite om er te komen, maar uiteindelijk is dat gelukt, en werden we daar ontvangen en rondgeleid door Filagot. Het was echt heel interessant om daar geweest te zijn en hoop zeker nog terug te kunnen als het daar druk is door de oogst en er 100% Limu wordt geroosterd.

Gisteren zijn Ilse en ik in de ochtend aan het werk geweest in IceAddis en daarna hadden we een afspraak met Kilil. We hebben het nieuw kantoor van FairChain in Addis bezocht en wat werkzaamheden besproken. Daarna was het tijd om terug naar Ilse haar huis te gaan. Het was gisteren Meskel, dus dat betekend een vrije middag. (en een vrije dag morgen)

Meskel

Meskel is een viering van de gebeurtenis waarbij een van de Keizers een kruis heeft gevonden. En daarom komen vanuit alle kerken in de stad mensen samen op Meskelsquare (speciaal voor dit feest is dat plein er) om aan het eind van de dag een groot vuur te maken met bovenop een groot houten kruis.

Ik weet nog steeds niet precies wat nou de betekenis precies is, en geen idee wat ze nou echt precies vieren. Maar wat ik wel weet is dat het een hele mooie dag was. Het was heel bijzonder om al die mensen te mogen zien samenkomen en vuur uit te zien wisselen. (ze hebben speciale vuurstokjes/kaarsen en daarmee nemen ze een kort moment een deel van het vuur met zich mee)

En vandaag is het dus een vrije dag, maar dat is ook niet erg. Kan best een beetje werken en proberen om al wat dingen te plannen voor mijn korte trip het land uit. (dit is nodig voor het verlengen van mijn visum.) Maar daar vertel ik later meer over.

1. Monique:
    27 september 2018
    Slimpie, ligt je telefoon nu aan een ketting?
  2. Jan Vos:
    27 september 2018
    ............ heb t gelezen - heel boeiend ("beetje jaloers op jou" - behalve dan wat betreft je telefoon).

groet

jan
  3. Jeannette:
    27 september 2018
    En nu al een andere telefoon kunnen regeldn net Simkaart? Succes daar nog🤗
  4. Ådne Renes:
    27 september 2018
    nee is niet echt slim maar goed,.. kan gebeuren. Telefoon heb ik, simkaart nog niet dus dat is nog wat onhandig..
  5. Ådne Renes:
    27 september 2018
    Hoi jan, moet ook zeker zeggen dat het echt wel een bijzondere ervaring is en dat ik echt heel erg blij ben om hier te zijn. Realiseer me alleen maar meer wat een geweldig werk dit toch is en hoe graag ik hier mee verder zou willen. En ja, telefoon is wat minder leuk, maar ook dat hoort er denk ik bij.. hebben we ook weer mee gemaakt en zal de volgende keer iets beter proberen op te letten. een leermomentje
  6. Sam:
    29 september 2018
    Hi Adne,

Balen zeg van je telefoon!
    Vond ook al dat je zo lang niet meer online was geweest haha!
    Ieder geval goed om te horen dat je nog leeft daarzo :)

Heel veel succes met het vinden van een sim, hoop dat het wat makkelijker gaat dan de vorige keer dat we het probeerden te regelen!
  7. Ådne Renes:
    29 september 2018
    hahaha jep, ben er nogsteeds. En geen zorgen, ben er druk mee bezig. Eerst even een aantal dagen het land uit (visum is al binnen) en dan ga ik daar naar kijken. En misschien wil Ilse mee naar Ethio telecom. Zit ik daar niet zo alleen.