Oogst is begonnen

17 november 2018 - Jimma, Ethiopië

Het is eindelijk officieel zover, de oogst is begonnen. Ondertussen zijn we een aantal dagen verder en hebben we nu de eerste week met oogst achter de rug. Het is werkelijk geweldig om nu dan eindelijk te zien waar het allemaal om gaat, de koffie boeren die naar het washingstation komen om hun product aan ons te verkopen.

Dat verloopt soms nog wel eens wat hectisch, maar heel eerlijk verbaasd het me hoe goed het allemaal gaat. Er zijn eigenlijk maar een paar kleine dingen die sturing nodig hebben. Wat mij de ruimte geeft om ook vooral te genieten. En daar ben ik echt super blij mee. Het is gewoon heel leuk om niet vast ergens mee bezig te zijn, en op iedere stap in het process te kunnen kijken en te helpen.

Een dag tijdens de oogst begint altijd met het wassen en verwerken van de koffie van de vorige dag. Deze wordt gekocht als rode rijpe bes en met een machine ontpulpt. Daarna worden de koffiebonen in een tank opgeslagen waar ze een nacht onder water rusten voor ze de dag erna worden gewassen. Na dit wassen worden ze gedroogd, eerst op een uitlek bed onder permanente schaduw. Daarna op de grote droogbedden met alleen schaduw tijdens het heetste moment van de dag. Tijdens dit hele traject is een team van vrouwen bezig om de koffie te keren en te sorteren. Om maar te zorgen voor de beste kwaliteit.

Wat op dit moment wel erg leuk is dat voor het verbeteren van het administratie process tijdens de oogst Tom vanuit Nederland is gekomen. Vanuit het blockchain consultensie bedrijf dat hij met 3 vrienden heeft is hij bij FairChain betrokken geraakt om onze manier van werken te verbeteren. En een belangrijk deel daarvan is het zien van de situatie in het veld, en kijken hoe dat zo goed mogelijk kan worden aangesloten bij de ideale situatie. Hiervoor is hij nu 2 weken in Limu, wat super gezellig is. Dus dat is wel erg leuk.

Voor de rest merk ik ook wel dat de tijd erg snel gaat, en langzaam komt het punt in zicht dat ik nog maar een maand in Ethiopië zal zijn. Dit is wel iets waar ik met gemengde gevoelens naar kijk, maar dat is gelukkig nog ver weg

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rina:
    Leuke foto's
  2. Richard de Jeu:
    17 november 2018
    Het aantal weken kan je bijna op 1 hand tellen... toch?
  3. Ådne Renes:
    17 november 2018
    Zeker! Minder dan 5 weken ondertussen! Dus tijd gaat snel, maar dat hoort er bij.