Al weer even geleden,

26 augustus 2018 - Jimma, Ethiopië

Ik merk dat het ondertussen al weer even geleden is dat ik voor het laatst heb geschreven. En dat komt door een paar dingen...

Er gebeurt om eerlijk te zijn niet zo veel spannends, en het is erg lastig om als ik op het washing station ben een blog te kunnen schrijven. Heb daar gewoon niet echt veel stroom en internet, en het kan gewoon best even tijd kosten om een goed verhaal te schrijven. Maar ik ben nu al weer een paar dagen in Jimma, dus lijkt het mij een mooi moment om weer even te schrijven. Ik zal deze keer 3 verschillende dingen behandelen:

• Werkzaamheden tot nu toe,
  • Planning voor de komende maand
  • Leuke korte gebeurtenissen en verhalen uit mijn dagelijks leven. (deze zou ik eigenlijk graag vaker willen delen maar heb daar niet altijd de mogelijkheid toe)

Werkzaamheden tot nu toe

Om te beginnen met mijn werk, ik ben hier nu ruim 2 maanden, maar ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen weet wat ik hier nu eigenlijk aan het doen ben. Dus dat ga ik proberen duidelijk te maken.

De basis van mijn tijd in Ethiopië is het zorgen voor een plan voor de verbetering van de bodemvruchtbaarheid van het koffie land. Want zoals elke plant heeft ook koffie, naast water en licht, voedingsstoffen nodig om te groeien en bloeien. Omdat er bij de oogst van koffie een deel van de plant (en dus de voedingsstoffen) weg worden gehaald van het land zal dit om de een of andere manier moeten worden aangevuld. Anders heeft de plant na een aantal jaren geen voedingsstoffen meer. Er zijn verschillende manieren waarop een boer kan zorgen dat de plant deze voedingsstoffen krijgt, zowel met chemische als natuurlijke middelen. Beide hebben voor en na delen. Wat wel duidelijk is in de situatie hier is dat er eigenlijk op nog geen enkele manier iets wordt gedaan aan bemesting. Dus elke verbetering zou al goed zijn. Tijdens mijn voorbereidingen vanuit Amsterdam ben ik aan het kijken geweest naar wat ik zou kunnen introduceren om boeren hier mee aan het werk te laten gaan. Wat ik toen nog niet wist was dat er vanuit verschillende organisaties hier een trainingsprogramma is waarin boeren leren om vanuit een rest product van de verwerking van koffie (ze noemen het hier coffee husk, en het zijn eigenlijk de schilletjes van de koffie bessen) en producten die beschikbaar zijn op en rond het land van de boer een compost te maken. Nou.. dat was zo ongeveer al het werk dat ik gedaan had vanuit Nederland,.. tijd voor een nieuw plan.

Want het is heel goed dat boeren dit leren, maar passen ze het ook toe? Daarom ben ik tijdens de afgelopen maand bezig geweest met het bezoeken van boeren om een beeld te krijgen van hun land, en de manier waarop ze werken. Tot nu toe blijkt hier uit dat er eigenlijk maar relatief weinig boeren zijn die al compost hebben toegepast op hun land. Ze zijn nu een jaar bezig met trainingen over dit onderwerp dus dat is ook niet zo gek. Wat wel heel goed is om te horen is dat er verschillende boeren bezig zijn om de compost te gaan voorbereiden en dat na de oogst te gaan toepassen op hun land. Heel mooi nieuw, en ook een mooie kans voor mij om mee aan het werk te gaan. Voor veel boeren is het nu vooral nog een plan (of eigenlijk een vaag idee). Maar wat kan ik doen om boeren te helpen bij het opzetten van hun eigen compost hoop? Hebben ze vooral materiaal nodig dat nu niet beschikbaar is? Missen ze toch nog kennis en zou het goed zijn om in kleine groepjes boeren extra uitleg te gaan geven? Dat zijn vooral de vragen waar ik me nu mee bezig hou.

Kaart boerenDaarnaast heb ik tijdens de bezoeken aan de boeren met een GPS het land van boeren opgemeten. Dit, in combinatie met informatie over het gebruik van bijvoorbeeld compost, kan ik gebruiken om kaarten mee te maken.

Een voorbeeld van een kaart met alle stukken land die ik tot nu heb bezocht.

Naast het meten van land en het kijken naar de toepassing van kennis uit trainingen tot nu toe ben ik ook bezig met het verbeteren van de materialen die boeren hebben. Veel van de boeren geven namelijk aan dat er geen (goed) materiaal beschikbaar is Limu Genet of dat het allemaal extreem duur is. Het zou heel handig zijn om als FairChain deze materialen in bulk in te kopen waardoor de boeren een goede prijs kunnen betalen en goed materiaal kunnen kopen. Het is dan wel nodig om te weten wat de boeren nodig hebben. Hiervoor zijn er nu op verschillende plekken lijsten gemaakt waar boeren kunnen aangeven wat ze zouden willen hebben, variërend van kapmessen tot snoeischaren. Deze lijsten ga ik dan verzamelen, samenvoegen en mee nemen in mijn plan. En ik kan dan hopelijk een berg materiaal laten komen en dat tijdens de oogst of een training aan boeren overhandigen.

Plan voor de komende maand

Dit is dan ook direct een van de plannen voor de komende maand. Ik zou graag de lijsten over een week of 2 willen gaan verzamelen en bezig gaan om materiaal te bestellen. Verder ga ik ook vergelijkbare lijsten gebruiken voor het inventariseren van de toepassing van kennis uit de trainingen. Ik weet nu namelijk niet echt welke boer al compost gebruikt, en welke dat wil gaan doen. Dit kan heel erg nuttig zijn bij het maken van een plan om boeren te gaan ondersteunen bij het maken van bijvoorbeeld de compost. Want als je mensen wil helpen moet je wel weten wie er geholpen willen worden.

Verder zal ik aan het eind van de maand september afreizen naar Addis Ababa voor het verlengen van mijn visum. En 11 september is het hier nieuwjaar, dus wil ook wel kijken wat ik daar van kan mee krijgen.

Ik merk dat de blog aardig lang aan het worden is. Zal daarom later wat leuke korte verhalen delen.

Maar ik wil wel via deze weg mijn broer nog even een fijne verjaardag wensen. Geniet van vandaag!

1. Monique:
    26 augustus 2018
    Gefeliciteerd met je broer! Ik dacht al, lang niets gehoord... Kan de prut van de koffie ook niet op de composthoop? Groetjes!
  2. Ådne Renes:
    26 augustus 2018
    Bedankt! En ja dat kan heel goed, zou dan vallen onder het kopje "groen afval" dat ze toevoegen
  3. Wilma Van barneveld:
    26 augustus 2018
    Je bent goed bezig hoor!! Trots op jou👍😁
  4. Majella:
    2 september 2018
    Leuk om weer iets te lezen van je! Tot snel!