Reis naar Jimma

9 juli 2018 - Jimma, Ethiopië

We zijn aangekomen in Jimma, het doel van de reis vandaag. Het was een lange dag, en moet dus ook zeggen dat ik blij ben dat we er zijn. Nu rustig in het hotel wachten tot Kilil (een van de mensen die hier in Ethiopië werkt voor FairChain) hier ook aankomt. Hij zal met het vliegtuig deze kant op komen, en dan hier ons rondleiden. Om ons uiteindelijk mee nemen naar het washing station in Limu.

De reis was verder geweldig. Tuurlijk het was een lange dag en ik moet eerlijk zeggen dat ik nu best moe ben, maar ik zou het zo weer op deze manier doen. Het land is prachtig en ik heb nu zoveel meer gezien van de omgeving en het land dan dat ik zou hebben gedaan als we hadden gevlogen.

'S morgens werden we opgehaald bij het hotel door onze chauffeur, een kleine man in een jasje dat eigenlijk net een maat te groot is. Maar een hele aardige vriendelijk man, die erg zijn best doet om ons meer te vertellen over het land. Ook als zijn Engels hem dat niet altijd even makkelijk maakt.

Het mooiste, in ieder geval voor mij, was om eindelijk iets meer van het land te zien op het gebied van landbouw. In Addis Ababa heb je werkelijk geen idee hoe het land er verder uit ziet. Het land is bergachtig, groen en levendig. en vooral dat is wat ik er nu al zo mooi aan vind. De hele weg hebben we mensen in dorpen of op velden bezig gezien. Langs een groot deel van de weg stonden steeds kleine groepjes ossen, die gebruikt worden voor het ploegen van de velden. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ze toch echt wel mooier vind dan onze Nederlandse koeien.

Voor het grootste deel was de weg eigenlijk heel goed, pas over de helft begon het minder te worden en werd de snelheid er dan ook meer uitgehaald door gaten in de weg waar steeds omheen gereden moest worden.

Tijdens de reis hebben we ergens ontbeten, want toen we vertrokken uit Addis was de keuken in het hotel nog niet open. Het eten was werkelijk geweldig. We hadden al een aantal keer injera's gegeten, maar de gerechten er bij zijn wel altijd anders. En deze keer was het een vlees gerecht met rozemarijn, en dat was lekker.

Na het eten (en later nog een keer onderweg) moest er koffie gedronken worden. En het grootste verschil met koffie zoals we het kennen is dat ze er suiker doorheen doen (zonder te vragen) en we kregen er een soort kruiden takje in. Dit gaf smaak aan de koffie. Had dit nog nooit gehad maar dat was wel lekker eigenlijk.

Nu ga ik maar eens even lekker ontspannen en dan morgen op pad om meer van Jimma te zien. Het plan is om dan wat belangrijke mensen hier in de stad te gaan bezoeken, zodat ze op de hoogte zijn van ons bezoek en ons misschien kunnen helpen.