Eerste paar dagen op het washing station.

13 juli 2018 - Suntu, Ethiopië

De eerste paar dagen in Limu zitten er op. We hebben tot nu toe een aantal nachten doorgebracht op het washing station. Dit is is eigenlijk het terrein waar de verwerking van de koffie plaats vind voor deze naar de branderij in Addis Ababa gaat. Op dit moment is het er erg leeg en op wat boeren uit de omgeving na zie je er weinig mensen. Toch zal dit over een paar maanden een gebied zijn waar bijna 200 mensen hele dagen bezig zijn om de koffie te verwerken van de koffiebes, zoals hij van de plant komt. Tot de groene boon (Sam verteld me dat dit niet waar is), klaar om te worden geroosterd in de hoofdstad.

Voor nu is het vooral belangrijk dat alles klaar wordt gemaakt voor de komende oogst. Hiervoor moet zo veel mogelijk van het washing station in kaart worden gebracht. Om maar te zien of alles gaat passen. Het is namelijk voor nu vooral belangrijk om te zorgen voor meer ruimte rond het bestaande terrein. De koffie heeft namelijk ruimte nodig om te drogen. En die ruimte is er eigenlijk nog niet echt.

Verder zijn de afgelopen 2 dagen verschillende trainingen geweest bij boeren. De focus van deze training is om boeren te leren hoe ze compost maken en gebruiken. Ook werdt er een deel van de training besteed aan het planten van nieuwe koffie planten, en hoe je daarbij gebruik maakt van het nieuwe compost. Daarnaast was er een herhaling van kennis uit de vorige training, toen het vooral ging over het snoeien en verjongen van koffie planten. Dit zal namelijk zorgen voot sterke, krachtige groei. En uiteindelijk ook meer oogst. Al met al is dit toch wel waarvoor ik hier nu ben. En geeft het z'n super goed gevoel om eindelijk koffie planten in het echt gezien te hebben. Kan dus ook niet wachten wat er nog komen gaat de komende maanden. En hoop jullie dan natuur van alles wel een beetje op de hoogte te kunnen houden.