Echt aan het werk

18 juli 2018 - Suntu, Ethiopië

De afgelope dagen heb ik me voor het eerst bezig kunnen houden met de opdrachten die ik uit zal gaan voeren hier in Ethiopië. Het belangrijkste daarvan on het bezoeken van de verschillende boeren en kijken op welke manier de trainingen die gegeven worden ook echt effect hebben en wat nodig is om dot effect te laten hebben. Mijn aandacht gaat vooral naar het toepassen van en maken van de compost zoals is besproken in de laatste training. Hier zijn nu dus een aantal trainingen over geweest., maar het is nog heel erg de vraag of dit wel gebruikt wordt. En als dat zo is waar boeren nog tegen aan lopen. Zijn er dingen die ze missen?

De boeren die ik tot nu toe bezocht heb blijken eigenlijk nog geen enkele verbetering uit de trainingen te hebben toegepast. Dit is dus wel iets waar ik tijdens de farmvisits aandacht aan wil besteden. Ik zal tijdens z'n bezoek in basis proberen om.vooral een band te krijgen met een boer. Dat is heel lastig door de taalbariere, maar ze in iedergeval hopelijk het idee geven dat ik er vooral ben om hun te helpen.

Daarnaast zal ik tijdens z'n bezoek proberen een algemeen beeld te vormen van een veld. Dus kijken naar de leeftijd vn de koffieplanten?, hoe goed zijn ze onderhouden ? (is er op een manier iets met de planten gebeurt al die tijd) l, hoe ziet het veld er uit, is dat bijvoorbeeld onkruid vrij of totaal overgroeid? Al dat soort dingen zullen een hoop vertellen over hoe goed het met een veld koffie gaat. En wat dus verbeteringen zijn die echt veel effect kunnen gaan hebben.
Verder zal ik met een GPS apperaat proberen om heel precies het land van een boer (vaak zijn dit meerdere kleine veldjes ver uit elkaar) in kaart te brengen. We kunnen dan heel precies een inschatting maken van het oppervlakte van het land. En aan de hand daarvan een betere schatting van de oogst maken. Zeker in combinatie met bijvoorbeeld plant dichtheid op een veld.

Het is nog wel erg vroeg om te zeggen dat er 1 ding is dat echt het verschil gaat maken, ik heb pas 2 boeren bezocht, maar je merkt al wel dat veel dingen nog nooit zijn gedaan door boeren. Wat hier nou precies de rede van is weet ik nog niet. Het lijkt er alleen wel op dat boeren op dit moment vooral toegang tot materiaal missen. En ookal zouden ze graag willen, ze zijn niet instaat om de verbeteringen toe te passen.

Hierdoor zal dus het bemesten van een veld al grote verschillen maken. Deze producten zijn allemaal wel voorradig op of om het land van de boeren zelf. Dus is het een verbetering die goed toe te passen is, en ook veel effect zal hebben. Zeker als dit in combinatie gebeurt met get plannen van de verjonging. Koffie planten worden namelijk steeds minder productief als ze ouder worden. En op sommige velden staan koffie planten van mee dan 25 jaar oud. Dat is echt te veel. En er zullen aan die planten dus ook eigenlijk bijna geen bessen meer groeien. Nu kan een boer door in fases planten om te zagen en opnieuw te laten groeien weer een fris, prooductief stuk land kriigen. Dit zorgt er alleen wel voor dat er van dat stuk land 3 jaar lang geen echte opbrengst komt, en voor veel boeren is het toch echt wel heel belangrijk om deze inkomsten te hebben. Ze kiezen er dus vaak voor om het veld maar te laten zoals het is, omdat ze dan de zekerheid van inkomen hebben.

Maar vandaag staan er weer een aantal van dit soort bezoeken op het programma. Dus ik ga mijn spullen bij elkaar zoeken en aan het werk!

1. Monique:
    18 juli 2018
    Nieuwsgierig, hier in NL zijn we al enkele weken in de ban van warmte. Hoe is de temperatuur daar en is het uit te houden?
  2. Rina:
    18 juli 2018
    Ik denk voor het eerst van mijn leven dat het weer in Ethiopië me meer aanspreekt dan het weer hier. Hij heeft regen en loopt soms in een trui 😁
  3. Richard de Jeu:
    18 juli 2018
    Ådne, denk je dat die boeren echt aan de gang gaan met die nieuwe methode?
    Zeker als ze een deel van hun inkomem gaan missen over een langere periode.
    Beter lijkt het mij ze mee te nemen naar een veld wat al bewerkt is en je kan aantonen dat het echt werkt.
    Stel ze zagen nu een plant om, dan hebben ze 3 jaar een vermindering van inkomen, na een half jaar ben jij weer weg en zitten zij nog 2,5 jaar zonder die jonge man die ze toen vertrouwde, ben bang dat ze dat niet leuk vinden, ik denk dat ze te scepties zijn voor veranderingen die doorgevoerd moeten worden. Die cultuur verander je niet zomaar, of wel soms?
  4. Ådne Renes:
    18 juli 2018
    Tijdens de trainingen wordt er gewerkt met zogenoemde demoboeren. Deze krijgen een vorm van vergoeding om op hun land alle verbeteringen te kunnen laten zien. Dat is dus de groep die zonder te weten of het werkt hun planten om zagen. Daar krijgen ze financieel een compensatie voor maar een deel zal moeten komen uit vertrouwen. Door dit bij boeren uit de regio te laten zien dat het werkt (en dan hopelijk ook positief zijn over het resultaat) zorgt vaak voor meer vertrouwen in de plannen bij andere boeren. Toch is het altijd iets wat uit de boer zelf zal moeten komen, en het kost inderdaad een deel van het inkomen de eerste 3 jaar. Maar als ze bij de trainingen hebben gezien hoe groot het opbrengst verschil is kan dat voor sommige (helaas niet allemaal) toch overtuigend werken
  5. Monique:
    22 juli 2018
    Ik kan me inderdaad voorstellen dat zoals Richard zegt, ze nogal sceptisch zullen zijn over inmenging.
  6. Ådne Renes:
    22 juli 2018
    Het heeft alleen helaas niets te maken met de inmenging. Er is een groep boeren die erg gedreven is en graag vernieuwingen wil toepassen. Het grootste deel wil gewoon geen moeite doen. En vinden dat het allemaal wel goed gaat zoals het nu gaat.