Mijn tijd in Ethiopië tot nu toe

22 juli 2018 - Jimma, Ethiopië

het is al weer even geleden dat ik voor het laatst een verhaal heb kunnen schrijven. Dat komt vooral door het gebrek aan internet en stroom op de washing station. Het is er wel, maar het is gewoon niet echt zoals dat zou moeten zijn om veel foto's te uploaden enzo.. dus dat ga ik gewoon nu even doen.

Ik zit op dit moment namelijk lekker rustig in een hotel in Jimma, waar het internet (redelijk) stabiel is en de stroom het grootste deel van de dag werkt. Dat is voor sommige dingen wel heel lekker. Ik kan nu gewoon al mijn mails lezen en beantwoorden, iedereen die dat leuk vind even een berichtje sturen en wat meer bezig met de verwerking van de informatie van de afgelopen weken.

Ik heb namelijk best een hoop gedaan, geleert en gezien. Om te beginnen wil ik jullie mee nemen naar het washing station. dit is wel iets waar ik het steeds over heb maar kan het beter laten zien denk ik. Daarom heb ik een album gemaakt met een aantal foto's van het washing station.

Verder is het belangrijkste deel van mijn werk hier het bezoeken van boeren, en kijken wat ik kan doen om verbeteringen te vinden op het gebied van landbouw, en dan vooral de verbetering van de bodemvruchtbaarheid. Het was dan ook echt heel gaaf om tijdens de eerste week deel te mogen nemen aan de trainingen. Ik versta er werkelijk helemaal niets van, maar het is heel interessant om te zien hoe verschillende mensen op z'n trainings dag bezig zijn met het produceren van koffie. Of het nu een boer is die wil leren of een trainer die graag zijn kennis wil overdragen, het idee is heel erg mooi. Het is ook geweldig om te zien dat er zoveel mensen op de been zijn op die trainingsdagen. (zie foto album Farmer training voor een sfeerimpressie)

Wat voor mij heel speciaal is, is om te zien welke mensen er nou uiteindelijk zorgen voor de koffie die wij verkopen. want elke koffieboon is hier nog door iemand met de hand van de plant gehaald, om vanaf daar zijn reis naar Europa te beginnen. Het zijn extreem verschillende mensen, maar toch zijn ze allemaal voor het zelfde daar, om te zorgen voor onze koffie.

Naast dit soort trainingsdagen ben ik ook bezig met het bezoeken van de boeren. Tijdens deze bezoeken ben ik vooral bezig met het observeren van de toegepaste verbeteringen zoals ze dat tijdens de trainingen geleerd hebben, en met het meten en in kaart brengen van alle stukken land die boeren bezitten. Dit betekend dat ik dan een hele dag door het bos aan het lopen ben om eerst het veld te bereiken, en daarna een rond het veld te lopen met een GPS om het in kaart te brengen. Deze gegevens verwerk ik dan zodra ik weer op het washing station ben. Tijdens dit soort bezoeken zie ik al heel erg duidelijk dat er eigenlijk nog maar zeer weinig wordt gedaan met de kennis die boeren krijgen tijdens bijvoorbeeld de trainingen. Dit zal iets zijn waar ik de komende tijd mooi mee aan het werk kan.