Wat een prachtig land

9 augustus 2018 - Suntu, Ethiopië

Meer kan ik er op dit moment niet echt van maken. En het klinkt een beetje afgezaagd. Maar het is wel echt zo. Ik moet zeggen dat Afrika me in alles alleen maar mee valt tot nu toe. Het land en de natuur zijn geweldig, maar de mensen zijn wat het voor mij tot nu toe zo bijzonder maakt. Iedere boer is oprecht dankbaar dat je zijn of haar land komt bezoeken en dat laten ze ook wel merken. Heb dus al de nodige keren ergens op een krukje bij een boer mijn lunch zitten eten.

Verder gaat de tijd ook vooral best wel snel.. het is ondertussen al weer augustus en volgende maand is de laatste maand voor dat de oogst begint. Ongemerkt wordt iedereen hier dus toch al wel een beetje onrustig. Steeds meer materiaal wordt verzameld. Mensen beginnen met onderhoud van de machines. Al met al komt het dus echt dichterbij. Maar dat betekend dus ook dat ik nog maar een kleine 2 maanden heb om echt volledig met mijn opdracht bezig te zijn. Maar dit schiet gelukkig aardig op. Steeds meer boeren worden in kaart gebracht, met daarbij de informatie over welke verbeteringen ze uit de trainingen al toepassen. Ik kan hiermee dus verder om te kijken naar de effectiviteit van de trainingen en hoe dat verbeterd zou kunnen worden.

Daarnaast gaan er steeds mee lijstjes rond onder boeren met de vraag welk gereedschap ze nodig zouden hebben, maar waar nu een tekort aan is. Bijvoorbeeld omdat ze simpelweg niet te kriigen zijn hier, of voor de boeren gewoon te duur (sparen is niet iets dat de meeste boeren snappen hier). Ik ben dus bezig om te kijken naar een manier om deze materialen (kapmes, snoeischaar, zaag) te kunnen gaan leveren tijdens of na de oogst, het liefst tegen een mooie prijs.

Als doel hier op het washingstation heb ik het opruimen van 2 grote kuilen vol met het afval van de verwerking van de koffie bessen. Dit is zoals het er nu ligt alleen maar een probleem gezien het ruimte in neemt en eigenlijk alleen maar slecht is voor het milieu. En dat terwijl het product een prima compost is ondertussen. Daarom ben ik met mensen hier aan het zoeken naar een oplossing om de compost hiervandaan te halen, en op een plek bij boeren af te leveren die voor hun makkelijker is. Maar dit is nog wat meer werk, en moet daar dus nog even mee bezig.

Al met al heb ik al een hoop gedaan de afgelopen maand, maar er is nogsteeds genoeg te doen, te zien, te proeven, te ervaren en te beleven hier. Dus ik vermaak me nog wel even

1. Jan Vos:
    9 augustus 2018
    .......... ben benieuwd naar de mogelijkheden om de compost naar de boeren te vervoeren (op de rug van ezels? per vrachtwagen naar de boerderij of koffiegaard?) en over de koffiegaard te verspreiden
  2. Ådne Renes:
    10 augustus 2018
    Dat is ook precies waar ik nu mee bezig ben. Heb eigenlijk geen idee wat er mogelijk is (of wat ze hier voor een oplossing bedenken)
  3. Richard de Jeu:
    12 augustus 2018
    Ådne, de oplossing voor je afvalbessen is misschien moeilijk, maar ook gemakkelijk. Als de boeren met hun nieuwe bessen naar het washingstation kunnen komen, gaan ze wasrschijnlijk leeg terug, ipv leeg terug te gaan kunnen ze toch ook de compost mee terugnemen? Zo hoef je maar 1x te rijden, vol heen en vol terug. Zo spaar je het milieu ook nog en ben je efficient bezig.
  4. Ådne Renes:
    12 augustus 2018
    Dat klopt zeker, het is alleen wel lastig dat het materiaal dat over blijft na verwerking niet direct als compost te gebruiken is. Zal dus nogsteeds een jaar ergens moeten worden opgeslagen voor het dan weer mee terug kan. En de meeste boeren komen met hun bessen hier naartoe met de vrachtwagen, maar vaak gaan ze zelf weer terug met eigen vervoer. Hebben dan natuurlijk geen bessen meer mee te nemen
  5. Richard de Jeu:
    12 augustus 2018
    Dan nemen ze toch het spul van vorig jaar mee?!?